Biomarkery sercowo-naczyniowe: patofizjologia i zarządzanie chorobami

Od lat pięćdziesiątych XX wieku biomarkery sercowe dostarczały lekarzom ważnych informacji do zarządzania opieką nad pacjentami podejrzanymi o zawał mięśnia sercowego. Oprócz objawów klinicznych i typowych zmian elektrokardiograficznych, za istotne w ustaleniu rozpoznania zawału mięśnia sercowego uznano podwyższony poziom biomarkerów sercowych, w szczególności MB-kinazy kreatynowej. W ciągu ostatnich 15 lat zidentyfikowano inne biomarkery sercowe i okazały się one przydatne w poprawie diagnozy różnych chorób serca, w identyfikacji osób o zwiększonym ryzyku wystąpienia zdarzeń sercowo-naczyniowych oraz w kierowaniu decyzjami terapeutycznymi. Biorąc pod uwagę wiele znanych biomarkerów sercowych i szybką eksplozję informacji dotyczących ich stosowania, wielu klinicystom stało się wyzwaniem, aby zdecydować, kiedy i jak z nich korzystać. W Biomarkerach układu sercowo-naczyniowego redaktor David Morrow opracował doskonały materiał, który dostarcza informacji o praktykach klinicznych, którzy muszą zintegrować wykorzystanie biomarkerów sercowych w swojej praktyce.
Morrow świadomie zorganizował książkę na temat różnych rodzajów biomarkerów. W ten sposób lekarz może wybrać określone schorzenie układu sercowo-naczyniowego – takie jak martwica mięśnia sercowego, niedokrwienie, zapalenie, stres hemodynamiczny, czynność płytek krwi lub dyslipidemię – i przeczytać o odpowiednich biomarkerach będących obecnie w użyciu, a także tych, które mogą być dostępne do użytku w niedalekiej przyszłości. Każda sekcja jest podzielona na krótkie rozdziały, które zapewniają przegląd biologii leżących u podstaw procesu sercowego, opracowanie odpowiedniego biomarkera, praktyczne problemy związane z analizą biomarkera i jego zastosowanie kliniczne. Rozdziały są pisane przez uznanych na arenie międzynarodowej ekspertów w tej dziedzinie, a Morrow wykonał doskonałą pracę polegającą na minimalizowaniu różnic stylistycznych i nakładania się materiału, który często występuje w tekstach wielorakich.
Zwięzłe rozdziały i liberalne wykorzystanie figur i tabel sprawiają, że książka jest doskonałą pracą referencyjną dla lekarzy, którzy chcą odświeżyć swoje wspomnienia lub szybko poznać dany temat. Podstawowe informacje dotyczące biomarkerów są wystarczająco obszerne, aby książka była przydatna dla personelu laboratoryjnego i praktykantów, a jednocześnie była zrozumiała dla praktykującego lekarza. Szczególną siłą książki jest jej nacisk na kliniczną przydatność. Przy pomocy uznanych naukowców i firm promujących stosowanie nowych biomarkerów sercowych praktykujący lekarz może mieć trudności z odróżnieniem szumu od prawdy w odniesieniu do ich użyteczności. Ta książka przedstawia zrównoważony pogląd na wykorzystanie biomarkerów poprzez podkreślanie badań klinicznych i medycyny opartej na dowodach. Jeśli to możliwe, autorzy dostarczają algorytmom diagnostycznym i ścieżkom, które wskazują na prawidłowe wykorzystanie biomarkerów do celów diagnostycznych i terapeutycznych.
Książka jest dostarczana z elektroniczną wersją jej zawartości na płycie CD-ROM, którą można wyświetlić na komputerze lub zsynchronizować z osobistym asystentem cyfrowym. Niestety, płyta CD może być wyświetlana tylko na jednym komputerze, co może być frustrujące dla każdego, kto pracuje z więcej niż jednego komputera. Ogólnie rzecz biorąc jednak książka dobrze pasuje do niszy wcześniej nie rozpoznanej.
Richard A. Lange, MD
Szpital Johnsa Hopkinsa, Baltimore, MD 21287
[email protected] edu
[patrz też: metypred ulotka, mineralne kosmetyki, chorobom czy chorobą ]