Lapatynib w połączeniu z kapecytabiną w zaawansowanym raku piersi HER2-dodatnim ad 8

Zdarzenia niepożądane doprowadziły do przerwania leczenia u 22 kobiet w grupie leczenia skojarzonego (13%) oraz u 18 kobiet w monoterapii (12%). Bezpieczeństwo serca
Bezobjawowe zdarzenia sercowe zidentyfikowano u czterech kobiet w grupie leczenia skojarzonego oraz u jednej kobiety w monoterapii. Wszystkie te zdarzenia w grupie leczenia skojarzonego zostały uznane za związane z leczeniem, a wszystkie kobiety miały wartość LVEF, która była na lub powyżej dolnej granicy normalnego zakresu podczas późniejszej oceny. Dusznica Prinzmetala rozwinęła się u jednej z czterech kobiet. Rozwiązanie ustało, gdy leczenie badaniem zostało trwale przerwane, ale nastąpił później spadek LVEF. Bezobjawowe zdarzenie kardiologiczne wystąpiło u jednej z czterech kobiet po progresji guza, a u pozostałych dwóch kobiet leczenie lapatynibem wznowiono w dawce 1000 mg na dobę bez nawrotu incydentu sercowego. Zdarzenie kardiologiczne w grupie monoterapii uznano za niezwiązane z leczeniem i nie ustąpiło. Nie było żadnych objawowych zdarzeń sercowych, a lapatynibu nie przerwano z powodu zmniejszenia LVEF. Nie było różnic w średnich wartościach LVEF pomiędzy obiema grupami przy planowanych ocenach (Rysunek 2 Dodatku Aneks).
Dyskusja
W tym badaniu z randomizacją, w fazie 3, porównywano lapatynib i kapecytabinę z samą kapecytabiną u kobiet z zaawansowanym, progresywnym HER2-dodatnim rakiem piersi, który otrzymał wiele wcześniejszych terapii. Tymczasowa analiza wykazała, że dodanie lapatynibu do kapecytabiny wiązało się z 51% zmniejszeniem ryzyka progresji choroby. Granica wczesnego raportowania o wyższości została przekroczona. Mediana czasu do wystąpienia progresji wynosiła 8,4 miesiąca w grupie z terapią skojarzoną i 4,4 miesiąca w grupie otrzymującej monoterapię. Na podstawie analizy skuteczności i braku obaw dotyczących bezpieczeństwa, komitet monitorujący dane i bezpieczeństwo zalecił przerwanie rejestracji i zgłoszenie wyników.
Aby zminimalizować stronniczość stwierdzającą, określenie pierwotnego punktu końcowego (czas do progresji) opierało się na ocenie statusu choroby przez niezależnych recenzentów w warunkach zaślepienia. Ten projekt jest zgodny z wytycznymi Food and Drug Administration17. Niezależni recenzenci zidentyfikowali różne i mniej zdarzeń związanych z progresją choroby niż badacze, ale wskaźniki niezgodności były podobne dla dwóch grup leczenia i pomimo różnic, było stałym, statystycznie znaczącym zmniejszeniem częstości występowania choroby z lapatynibem i kapecytabiną. Analiza wrażliwości zapewnia wsparcie dla siły wyników.
W porównaniu z kapecytabiną w monoterapii lapatynib w skojarzeniu z kapecytabiną nie wiązał się ani ze zwiększeniem poważnych działań toksycznych, ani z częstością przerwania leczenia związanego ze zdarzeniami niepożądanymi. Nie doszło do wycofania się z leczenia z powodu spadków w LVEF, żadnych przypadków zastoinowej niewydolności serca i braku spadków średnich wartości LVEF w grupie otrzymującej lapatynib. Nastąpiło odchylenie, ponieważ wybraliśmy kobiety do tego badania, które miały normalną czynność serca po otrzymaniu terapii, która obejmowała trastuzumab Ponadto, ponieważ czas trwania obserwacji był ograniczony, nie można wykluczyć możliwości późnych zdarzeń. Niemniej jednak niska częstość występowania niepożądanych działań kardiologicznych lapatynibu jest uspokajająca.
Rozwój przerzutów OUN jest ważnym problemem klinicznym występującym u około jednej trzeciej kobiet z przerzutowym rakiem piersi otrzymujących trastuzumab.18,19 Chociaż choroba OUN rozwinęła się u niewielkiej liczby kobiet podczas tego badania, wystąpiła u mniejszej liczby kobiet w skojarzeniu. – grupa terapeutyczna niż w monoterapii (4 vs. 11); różnica nie była statystycznie istotna.
Ta próba pokazuje, że lapatynib, drobnocząsteczkowy inhibitor kinazy tyrozynowej, który blokuje szlaki sygnałowe HER2 i EGFR poprzez hamowanie autofosforylacji na receptorach, 10,12,20 ma aktywność kliniczną w raku piersi HER2-dodatnim. Wyniki te potwierdzają poparcie dla stosowania lapatynibu i kapecytabiny u kobiet z progresją HER2-dodatniego raka piersi po leczeniu trastuzumabem. Odkrycia uzasadniają także ocenę roli lapatynibu, który ma mechanizm działania odmienny od działania trastuzumabu, wcześniej w leczeniu raka sutka HER2-dodatniego.
[przypisy: ośrodek dla osób uzależnionych, dermatolog na nfz kraków, truskawiec sanatorium karpaty ]
[hasła pokrewne: parafia wolica tokarnia, parafia wiry, parafia zyrakow ]